Život s úsměvem


Hořčík

Kešu jsou semena tropického stromu Ledvinovníku západního Anacardium occidentale. Tento strom roste v jižní a střední Americe a cenné je i jeho dřevo. Hodně se pěstuje i v Indii. Semeno je uloženo v ořechu ledvinovitého tvaru zavěšeném na zdužnatělé jedlé stopce, která vzhledem připomíná hrušku.

Tato dužina je bohatá na vitamín C a slouží k výrobě šťávy a vína. Skořápky ořechů obsahují toxický olej kardol. Kešu je velmi zvláštní rostlina. Někteří badatelé označují její plody za jablko, jiní za ořech.

 

Kešu oříšky jsou lehce stravitelné, mají vynikající chuť a navíc také obsahují dostatek zdraví prospěšných látek. Díky vysokému obsahu nenasycených mastných kyselin pomáhají lidem s vysokou hladinou cholesterolu v krvi.

Mají spolu se slunečnicovým semínkem nejvyšší obsah hořčíku ze všech ořechů a semen vůbec.

 

HOŘČÍK  se v těle zapojuje do množství metabolických funkcí, zvláště do přenosu nervových impulsů. Vzhledem k tomu, že jsou kešu současně velmi bohaté na VITAMINY B1 A B2 (v jejich obsahu předstihují mandle i vlašské ořechy), jejich konzumace se doporučuje zvláště v případech nervozity,podrážděnosti, depresí, slabosti, abnormální únavy, při podráždění střev,bolestivé menstruaci či při angině pectoris.

Kešu vynikají i svým vysokým obsahem mononenasycených mastných kyselina kyseliny listové.

Mimo hořčíku mají také hodně železa, DRASLÍKU a fosforu. Vysoké množství karotenoidů /vitamínu A/ v kešu působí léčivě na kůži, sliznice a oči. Používají se také při křečích dutých orgánů, jako je tlusté střevo (podrážděná střevo), děloha (bolestivá menstruace) nebo při angině pektoris. Podporují regeneraci a jsou vhodné při anémii.

 

Obsahují asi 45-55 % tuků, 20 % bílkovin a 25 % cukrů.

V Evropě se kešu obvykle používány již usušené, opražené, někdy osolené.

V Indii je používají čerstvé do rozličných jídel, včetně jehněčího kari, do dušeného masa, zeleninových jídel, nádivek do kuřat nebo jako chuťovka do salátů, do koláčů a sušenek. Lze je použít i k přípravě různých krémů, musli a granol. Zdravější jsou však neopražené. Je důležité je pořádně rozžvýkat

Z kešu je také výborný olej, který zatím u nás není k sehnání.